علم النفس الصحي
مرحبا بك
نتمني ات تجد بالمنتدي مايفيدك واذا رغبت في المشاركة فالتسجيل للمنتدي مفتوح

ولك الشكر


علم النفس الصحي
مرحبا بك
نتمني ات تجد بالمنتدي مايفيدك واذا رغبت في المشاركة فالتسجيل للمنتدي مفتوح

ولك الشكر

علم النفس الصحي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

علم النفس الصحيدخول

الصحة النفسية علم النفس الطب النفسي


descriptionمقرر المدخل لعلم النفس  Emptyمقرر المدخل لعلم النفس

more_horiz
تعريف علم النفس : 
1- علم النفس هو العلم الذي يدرس جوانب نشاط الإنسان وهو لا يعيش في فراغ وإنما يعيش في بيئة من الناس والأشياء ويسعى لإشباع حاجاته العضوية والنفسية - وفي خلال سعيه تعترضه العوائق المادية والاجتماعية …. 2- علم النفس هو الدارسة العلمية للسلوك ومن هذا المنطلق فإن علم النفس يصف السلوك – كما يحاول تفسير وتوضيح أسباب السلوك – ( لماذا يحدث؟)….. 3- إن موضوع علم النفس هو الإنسان من حيث هو كائن حي يرغب ويحس ويدرك وينفعل ويتذكر ويتعلم ويتخيل ويفكر ويصبر وهو في كل ذلك يتأثر بالمجتمع الذي يعيش فيه . 4- علم النفس هو ذلك العلم الذي يحاول الكشف عن القوانين والمبادئ التي تفسر العلاقات الوظيفية القائمة بين العوامل المتفاعلة والمتدخلة في أي موقف سلوكي وهو في ذلك يهدف إلى فهم السلوك والتحكم فيه والتنبؤ به – وكذلك تطبيق المعرفة السيكولوجية على المشكلات الإنسانية لمحاولة حلها …… 5- علم النفس هو العلم الذي يهتم بدراسة الظواهر النفسية بنا حيتيها الداخلية الذاتية والخارجية الموضوعية مند مجه في وحدة متكاملة وهي عدة الإنسان وأداته في التكيف مع بيئة
The definition of psychology:
1-. Psychology is the science that studies aspects of human activity, which does not live in a vacuum but live in an environment of people and things and seeks to satisfy the organic and psychological needs - During his quest encountered physical and social barriers ....

2- Psychology is the scientific study of behavior With this in mind, the psychology describes the behavior - and try to explain and clarify the causes of behavior - (why it happens?) ... ..

3- The subject is the human psychology of where he is living organism wants and feels and understands and get excited and remembers and learns and imagine and think and be patient, which in all that affected the society in which he lives.

4- The psychology is that the science that tries to detect the laws and principles that explain the existing functional relationships between the interacting factors and intervening in any behavioral attitude which it aims to understand the behavior, control and predictable - as well as the application of Psychological knowledge on humanitarian problems to try to solve ......

5- Psychology is the science that deals with the psychological phenomena of our internal and external self-objectivity since the Fusion in an integrated unit, a number of rights and its tool to adapt to the environment
المجالات الرئيسية لعلم النفس
الإدراك.  يعرّف الإدراك في علم النفس بأنه دراسة الطريقة التي يصبح بها أي كائن واعياً بالأشياء والأحداث والعلاقات في العالم حوله باستخدام الحواس. ولذا يحلل علماء نفس الإدراك حقولا مثل البصر والسمع والذوق والشم واللمس والحركة.  التعلم.  يبحث هذا الفرع من علم النفس في كيفية حدوث التغيرات الدائمة في السلوك نتيجة الخبرة والممارسة والتدريب.  ويُعنى علماء النفس في دراساتهم بأهمية الثواب والعقاب في عملية التعلم، وكيف يتعلم مختلف الأفراد والأنواع.  وما العوامل التي تؤثر في الذاكرة. الدافع.  ينصب اهتمام علم النفس على دراسة القوى الواعية وغير الواعية الكامنة وراء تصرفات البشر والحيوانات الأخرى.  كما يركز العلماء على تفهم الحاجات الجسدية والدوافع الجنسية والعدوان والانفعال. الشخصية.  تشير الشخصية إلى الخصائص التي تميز الناس بعضهم عن بعض وتفسر سلوكهم.  ويدرس علماء نفس الشخصية كيفية تطور شخصية الفرد، وأنماط الشخصية الرئيسية، وقياس سمات الشخصية. علم النفس الاجتماعي.  يبحث هذا العلم في السلوك الاجتماعي للأفراد والجماعات مع الاهتمام بكيفية تأثر السلوك بمجرد وجود أشخاص آخرين أو بتأثيرهم على السلوك.  ويركز علماء النفس الاجتماعي على عمليات مثل الاتصالات والسلوك السياسي وتكون الميول والاتجاهات.  علم النفس التربوي.  يحاول هذا العلم تحسين طرق التعليم ومواد التعليم، وحل مشكلات التعلم في هذا الميدان وقياس القدرة على التعلّم ودرجة التقدم التربوي.  ويعمل الباحثون في هذا الميدان على وضع اختبارات تحصيل وتطوير طرق تعليمية جديدة، وتقييم درجة فعاليتها أو دراسة كيفية تعلم الأطفال في مختلف أعمارهم. علم النفس السريري أو الإكلينيكي (الطبي).  يستخدم الفهم المستمد من علم النمو وعلم نفس الشواذ لتشخيص الاضطرابات العقلية ومصاعب التكيف بغية معالجتها.  ويعمل بعض علماء النفس السريري على تطوير برامج من شأنها منع الأمراض العاطفية، أو يقومون بأبحاث أساسية تساعد الأفراد على مجابهة مشكلات الحياة اليومية على وجه أفضل.
علم نفس الشواذ.  يعالج الاضطرابات السلوكية والأفراد المضطربين.  فعلى سبيل المثال قد يحقق الباحثون في أسباب السلوك العنيف أو السلوك الهدام للذات، أو فعالية الأساليب المستخدمة في علاج الاضطرابات الانفعالية.  علم النفس الصناعي.  يهتم هذا الفرع من علم النفس بدراسة الناس في أماكن العمل.  ومن المسائل التي يعنى بها علماء النفس الصناعي في بحوثهم كيفية جعل العمل أجدى معنوياً، وكيفية تحسين أداء العمال.  كذلك يدرسون المسائل المتعلقة بانتقاء الموظفين، والقيادة، والإدارة. وعلم نفس المنظمات قريب الصلة بعلم النفس الصناعي. علم النفس الفسيولوجي.  يدرس العلاقة بين السلوك وتركيب الجسم أو وظائفه، ولاسيما عمل الجهاز العصبي ويدرس وظائف الدماغ وكيف تؤثر الهرمونات على السلوك.  ويستقصي السلوك والعمليات الجسدية التي تؤثر في التعلم والعواطف.  علم النفس المقارن  يستقصي أوجه الاختلاف والشبه في سلوك الحيوانات وأنواعها المختلفة.  ويقوم علماء النفس في هذا الميدان بدراسات منهجية حول قدرات مختلف أنواع الحيوانات وحاجاتها ونشاطاتها مع مقارنتها بالجنس البشري. علم نفس النمو.  يدرس التغيرات العاطفية والفكرية والاجتماعية التي تطرأ على الناس في مختلف مراحل العمر.  ويتخصص بعض علماء نفس النمو بدراسة مشاكل الأطفال أو المراهقين. 
The main areas of psychology
Perception.
Perception is known in psychology as the study of the way in which it becomes the object of any conscious of things, events, and relationships in the world around him using the senses. Therefore, analyzing the same cognitive scientists fields such as sight, hearing, taste, smell, touch and movement.
Learning.
This branch of psychology looking at how the occurrence of permanent changes in behavior as a result of experience and practice and training.
This means psychologists in their studies of the importance of reward and punishment in the learning process, and how to learn different individuals and species.
And the factors that affect memory.
Motivation.
Focus of psychology on the study of conscious and unconscious forces behind the actions of humans and other animals.
The scientists focused on understanding the needs of physical and sexual impulses and aggression and emotion.
Personal.
Personal refers to the characteristics that distinguish people from each other and explain their behavior.
Scientists are studying the same personal how an individual's personality, personal patterns of major evolution, measuring personality traits.
Social Psychology.
This science looks at the social behavior of individuals and groups with interest how the behavior influenced by the presence of other persons or their influence on behavior.
The scientists focused on social psychology processes such as communication and political behavior and have tendencies and trends.
Educational Psychology.
This science is trying to improve teaching and learning materials ways, learning and solving problems in this field and to measure the ability to learn and the degree of educational progress.
Researchers working in this field to develop the collection and development of new educational methods, assess the degree of effectiveness or the study of how children learn in different age tests.
Clinical psychologist or clinical (medical).
Understanding derived from the growth of science and science uses the same benders to diagnose mental disorders and difficulties of adjustment in order to address them.
Some scientists working on the development of clinical psychology programs that will prevent emotional illness, or doing basic research help individuals cope with the problems of everyday life on the face of the best.
The main areas of psychology
Abnormal psychology.
Handling behavioral disorders of disturbed individuals.
For example, researchers may bring into the causes of violent behavior or destructive behavior of the self, or the effectiveness of the methods used in the treatment of emotional disorders.
Industrial Psychology.
Care of people studying psychology in the workplace this section.
One of the issues dealt with by industrial psychologists in their research how to make the most effective moral action, and how to improve the performance of workers.
As well as studying issues related to the selection of staff, leadership, and management. The psychology of organizations closely related to the science of industrial psychology.
Psychophysiology.
It examines the relationship between the behavior and the installation of the body or its functions, especially the nervous system and the work of studying the brain functions and how hormones affect behavior.
And explore the behavior and physical processes that affect learning and emotions.
Comparative Psychology
It explores the differences and similarities in animals and different kinds of behavior.
The psychologists in this field systematically about different animals and their needs and capabilities of the types of activities with comparable studies of the human race.
Developmental Psychology.
It examines the emotional, intellectual and social changes in people in different stages of life.
Some scientists and specializes same growth studying the problems of children or adolescents.
مناهج البحث في علم النفس
الملاحظة: ينطوي هذا المنهج على مراقبة سلوك البشر والحيوانات الأخرى في بيئتها الطبيعية.  فمثلاً قد يدرس الباحث تصرفات قرود الشمبانزي في بيئتها الطبيعية، بينما يبحث عالم النفس التمييز بين مسببات الأحداث ونتائجها،كما يبحث عن أنماط السلوك العامة.يحاول علماء النفس في دراساتهم مراقبة فئة ذات عدد كاف وصفات معينة كافية تؤهلها لتمثيل مجتمعها السكاني تمثيلاً دقيقــًا.  وتدعى هذه الفئة العينة النموذجية. ويحاولون ألا تؤثر آراؤهم الشخصية في استنتاجات دراستهم، وألا يؤثر وجودهم في سلوك الكائن الخاضع للملاحظة. فالعالم الحريص على أمانته، إما أن يبتعد عن المشهد أو يطيل أمد بقائه فيه إلى أن يصبح وجوده جزءًا مألوفــًا من المشهد. وتُعد الملاحظة الطبيعية مصدرًا قيمًا للمعلومات التي يحصل عليها علماء النفس. أما تأثير البحث نفسه في السلوك المراقب فيقل عن تأثير التجربة المنضبطة، غير أنه نادراً ما تنجح المراقبة وحدها في إثبات وجود علاقة سببية بين حدثين أو أكثر.  لذا يستخدم علماء النفس المشاهدة الطبيعية بوصفها أسلوبًا استطلاعيًا بصورة رئيسية لاكتساب نظرة وأفكار تعرض على محك الاختبار فيما بعد. التقويم المنهجي.  يطلق اسم هذا المنهج العلمي على طائفة من الطرق النظامية المستخدمة في الحكم على أفكار الناس ومشاعرهم وسمات شخصياتهم.  وتحتوي الأنواع الرئيسية في التقويم المنهجي على الآتي:  دراسة تاريخ الحالة، وإجراء المسوح والاختبارات المعيارية. تاريخ الحالة.  أي سيرته المؤلفة من مجموعة معلومات مفصلة عن ماضيه وحاضره.  يجمع معظم علماء النفس السريريين تواريخ حياة مرضاهم لتساعدهم على تفهم مشاكلهم وعلاجها.  ويتسنى لعالم النفس ـ لدى ملاحظته تجارب متماثلة أو أنماطــًا فكرية متشابهة ـ اكتساب المزيد من الإدراك بأسباب بعض الانفعالات العاطفية. المُسُوح.  تدعى أيضًا استطلاعات الرأي العام، وتنطوي على دراسة ميول الناس ونشاطاتهم بتوجيه الأسئلة إليهم مباشرة.  وتزودنا المسوح بمعلومات عن وجهات النظر السياسية وعادات المستهلكين الشرائية ومواضيع أخرى عديدة.  ويعد عالم النفس قائمة بأسئلة تُنتقى كلماتها بعناية. وقد يجري الباحث مقابلة شخصية مع المشتركين في الاستطلاع، أو يرسل إلى كل واحد منهم الاستبانة بالبريد.  وإذا كان مراد عالم النفس التوصل إلى استنتاجات عامة التطبيق، وجب عليه جمع الردود من أفراد عينة نموذجية.
تابع/ مناهج البحث في علم النفس
التجريب.  يساعد هذا المنهج عالم النفس على البحث عن وجود علاقات سببية في السلوك أو تأكيد وجودها.  ففي تجربة نموذجية يقسم الباحث بصورة عشوائية الأشخاص المشتركين في التجربة إلى مجموعتين، تدعى إحداهما المجموعة التجريبية والأخرى المجموعة الضابطة ثم يحدث الباحث تغييرًا في ظرف يمكن أن يؤثر في سلوك أفراد المجموعة التجريبية، مع إبقاء العوامل الأخرى دون تغيير، بينما لا يدخل أي تغيير في ظروف المجموعة الضابطة.  فإذا اختلف سلوك المجموعة التجريبية عن سلوك المجموعة الضابطة كان من المحتمل اعتبار الظرف المتغير سببًا للفارق في سلوك المجموعتين. وثمة تجارب أخرى تُجرى في الغرب تنطوي على تكرار اختبار سلوك الأشخاص تحت ظروف مختلفة.  فمثلاً، قد يكون هدف الاختبار معرفة مدى تأثير المسكرات على سائقي السيارات، حيث يمتحن كل سائق بوساطة مشباه مخبري وهو منتبه، ثم يكرر الامتحان بعد تعاطيه قدراً من الكحول.  عندها يمكن عزو أي فارق في الأداء إلى الكحول المتعاطى. ويستطيع العلماء بفضل الأسلوب التجريبي اختبار صحة نظرية ما تحت ظروف ضابطة.  ولكن كثيراً من علماء النفس يترددون في قبول استنتاجات مبنية على بحوث مخبرية فقط، إذ أن سلوك الناس في حالات كثيرة يتغير بمجرد علمهم أنهم موضع تجربة نفسية.
Research Methods in Psychology
Observations: This approach involves monitoring the behavior of humans and other animals in their natural habitat. ? For example, it could study the researcher's actions chimpanzees in their natural habitat, while looking psychologist distinguish between the causes of events and their consequences, and looking for behavior psychologists patterns in their studies observe a class with a sufficient number of certain recipes enough to qualify to represent the population of its society representative accurate. ? This category is called typical sample. And trying not to affect their personal views on the findings of their study, and not affect the behavior of their presence in the taxable Note object. The world is keen on its secretariat, either to keep away from the scene or prolong survival in it that his presence becomes a familiar part of the landscape.? The natural observation valuable source of information obtained by the psychologists. The impact of the same search in the observer behavior decreases the impact of uncontrolled experiment, but it is rarely succeed observation alone in proving the existence of a causal relationship between two or more events. ? So that uses the natural self-viewing scientists as a diagnostic method mainly to gain overview and ideas subjected to the test later.? Calendar systematic. ? Called the name of this scientific approach to a range of regulatory methods used to judge people's thoughts, feelings and attributes of their personalities. ? And contain major species in the calendar of systematic as follows:? Study the history of the case, conduct surveys and standardized tests.? History of the case. ? Ie his group, composed of detailed information about his past and his present. ? Most clinical psychologists combines the life of their patients dates to help them to understand their problems and treatment. ? And that the psychologist has observed similar patterns of thought experiments or similar gain more understanding of the reasons for some emotional feeling.? Surveys. ? Also called public opinion polls, and involves the study of people's tendencies and activities directed questions to them directly. ? The surveys provide us with information about political views and habits of consumers' purchasing power and many other topics. ? Psychologist and prepare a list of questions are selected her words carefully. Being a researcher has a personal interview with the participants in the poll, or sent to each and every one of them mailed questionnaire. ? If Murad was a psychologist to reach conclusions of general application, it shall collect responses from a representative sample individuals.
Research Methods in Psychology
Experimentation. ? This approach helps psychology on the search for a causal relationship in behavior or confirm its existence. ? In a typical experiment divides researcher wildly persons involved in the experiment into two groups, called one of the experimental group and the other a control group and a researcher happens a change in circumstance that could affect the behavior of members of the experimental group, while keeping other factors unchanged, while not enter any change in the conditions of the control group. ? If the behavior of the experimental group differed from the behavior of the control group was probably considered the circumstance variable cause of the difference in the behavior of the two groups.? There are other experiments carried out in the West, involving a repeat test the behavior of people under different circumstances. ? For example, the goal of the test may have knowledge of the impact of alcohol on drivers, where each driver tested mediated simulator laboratory and is attentive, and then repeat the exam after a dose amount of alcohol. ? Then can be attributed any difference in performance to the abuser of alcohol.? And scientists can thanks to the experimental method test the validity of the theory of what an officer under the circumstances. ? But many psychologists are reluctant to accept only based on laboratory research conclusions, since the behavior of people in many cases changed as soon as they know they are the subject of psychological experience.
مدارس علم النفس
المدرسة البنيوية.  نشأ هذا المذهب بفضل أعمال جيمس وفلهلم ومعاونيهما.  إذ اعتقد علماء النفس هؤلاء بأن الغرض الرئيسي لعلم النفس هو وصف تجارب الإنسان الواعي وتحليلها وتفسيرها.  وحاولوا الإتيان بتحليل علمي للتجربة الواعية، وذلك بتجزئتها إلى العناصر المكونة لبنياتها.  فقد ميزَّوا ـ على سبيل المثال ـ بين أربعة إحســاسات جلدية أساسية: الدفء والبرد والألم والضغط.  واعتبروا إحساس البلل ـ بعد تحليلهم له ـ مزيجًا من إحساسي البرد والنعومة. واستخدم علماء هذا المذهب أسلوبًا رئيسيًا في البحث يدعى الاستبصار أو الاستــبطان ينطوي على تدريب الأشخاص ـ موضع البحث ـ على الانتباه لعملياتهم الذهنية ومشاعرهم وتجارب حياتهم. المدرسة السلوكية.  أسس هذا المذهب عام 1913م عالم النفس الأمريكي واطسون جون برودس إذ اعتقد هو وأتباعه أن السلوك الظاهري ـ لا التجربة الباطنة ـ هو مصدر المعلومات الوحيد الممكن الوثوق به. وجاء هذا التركيز على الحوادث المرئية بمثابة رد فعل لتأكيد مدرسة البنيوية على الاستبصار.  وقد أكَّد السلوكيون على أهمية البيئة في تكوين السلوك الفردي، وبحثوا بصورة رئيسية العلاقة الكائنة بين السلوك الظاهري والمثيرات البيئية. وتأثرت حركة الســـلوكية كــثيرًا بأعـــمال عالم النفس الفسيولوجي الروسي إيفان بافلــوف.  ففي دراسة مشهورة له، يقرع جرسًا كلما قدم طعامـًا إلى كلب وكان لعاب الكلب يسيل كلما شم رائحة الطعام.  وبعد تكرار بافلوف لهذه التـــجربة عدة مرات أخذ لعاب الكلب يسيل بمجرد قرع الجرس، حتى ولو لم يكن هنالك طعام.  ودلت هذه التجربة على أن انعكاسًا لا إراديًا ـ كسيلان اللعاب ـ يمكن أن يقترن بمثير غير المثير الأول الذي ولّده في الأصل، وهو في هذه الحالة صوت الجرس لا رائحة الطعام.  وتدعى عملية التعلم هذه حيث تصبح الاستجابة رد فعل لمثير جديد (الارتباط الشرطي). وأدرك واطسون وغيره من السلوكيين أنه من الممكن أيضًا تغيير سلوك الإنسان بالإشراط.  والواقع أنه اعتقد أن بإمكانه توليد أية استجابة يريدها من خلال التحكم في بيئة الفرد. وفي منتصف القرن العشرين اجتذب عالم النفس الأمريكي بي إف سكنر كثيرًا من الانتباه بفضل أفكاره السلوكية، ففي كتابه والدن الثاني (عام 1948م) وصف سكنر كيفية تطبيق مبادئ الإشراط من أجل خلق مجتمع مثالي وفقاً لمخطط مرسوم.
تابع/ مدارس علم النفس
المدرسة الجشطالتية.  تعني الكلمة الألمانية، جشطالت، نمطـًا أو صيغة أو شكلاً.  نشأ هذا المذهب، مثلما نشأ مذهب السلوكية، بوصفه رد فعل لمدرسة البنيوية.  إذ اعتقد علماء نفس الجشطالت أن البشر والحيوانات الأخرى يرون العالم الخارجي وكأنه نمط أو شكل منظم متكامل، لا مجموعة من إحساسات فردية.  مثلاً يتألف شريط الفيلم من ألوف الصور الفردية الساكنة.  ومع ذلك يبدو لنا تعاقب صوره لدى مشاهدته ¬ـ كأنه سلسلة حركات متواصلة. وخلافــًا للسلوكيين يعتقد علماء الجشطالت بوجوب دراسة السلوك بوصفه نمطــًا منظمـًا متكاملاً لا مجموعة من مثيرات واستجابات منفردة.  ويعبر القول المأثور ¸الكل أكبر من مجموع أجزائه• عن مبدأ مهم من مبادئ حركة الجشطالت. تأسس علم نفس الجشطالت نحو عام 1912م على يد عالم النفس الألماني ماكس ويرثيمر.  وخلال الثلاثينات من القرن العشرين نقل فيرتهايمر مع زميلين له حركة الجشطالت إلى الولايات المتحدة. لمزيد من المعلومات.  التحليلي النفسي.  تأسس هذا المذهب في أواخر القرن التاسع عشر الميلادي وأوائل القرن العشرين على يد الطبيب النمساوي سيجموند فرويد.  وهو مبني على أساس النظرية القائلة إن قوى باطنية جبارة، معظمها كامن في خبايا العقل الباطن، هي التي تحدد سلوك الإنسان.  ويرى فرويد وغيره من علماء التحليل النفسي أن الناس، منذ طفولتهم المبكرة، يكبتون، أي يطردون من الإدراك الواعي، أية رغبات، أو حاجات، غير مقبولة لديهم، أو لدى المجتمع، إلى العقل الباطن.  وأن بإمكان المشاعر المكبوتة خلق اضطرابات في الشخصية أو سلوك هدام للنفس أو حتى عوارض بدنية.  وعمل فرويد على تطوير عدة أساليب من شأنها دفع المشاعر المكبوتة نحو عالم الوعي، منها أسلوب يدعى التداعي الحر.  وبمقتضى هذا الأسلوب يسترخي المريض ثم يتفوه بكل ما يخطر على باله، بينما ينصت الطبيب المعالج، محاولاً التقاط كلمات أو تعابير تنم عن مشاعر المفحوص البـــاطنية.  ويحاول علماء التحليل النفسي أيضاً تفسير الأحلام، باعتبارها انعكاساً للدوافع والنزعات اللاواعية.  والغاية هي مساعدة المريض على فهم مشاعره المكبوتة وتقبلها وإيجاد طرق لمعالجتها.
Schools psychology
Structuralist school. ? This doctrine arose thanks to the work of James and film and their assistants. ? I think as these psychologists that the main purpose of psychology is to describe the human conscious experiments, analysis and interpretation. ? They tried to come up with scientific analysis of conscious experience, so dividing them into its constituent elements of the structures. ? Has discriminated, for example, between the four basic skin sensations: warmth, cold, pain and pressure. ? They considered sense of wetness after their analysis of a combination of my sense of cold and softness.? Use this doctrine scientists a primary method in the search called insight or introspection involves the training of the persons in question to the attention of the operations of mind, feelings and experiences of their lives.? School behavioral. ? This doctrine was established in 1913, American psychologist John Watson Brods as I think he and his followers that the virtual behavior does not Batinah experience is the only source of information can be trusted. According to this focus on the visual accidents as a reaction to confirm the structural school foresight. ? Behaviorists have stressed the importance of the environment in the formation of individual behavior, and discussed mainly based relationship between the virtual behavior and environmental stimuli.? Influenced by behavioral and movement frequently work world of the Russian physiologist Ivan Pavlov psychology. ? In a famous study him, knocks a bell whenever gave food to the dog and the dog's saliva had dripped whenever the smell of food. ? After repeated Pavlov to experiment several times to take the dog's saliva dripped Once you ring the bell, even though there was no food. ? This experience has shown that a reflection involuntarily Ksilan saliva can be coupled Bmtar is interesting that the first son in origin, in this case the sound of the bell does not smell of food. ? Learning process and called this where they become responsive reaction to a new sexy (cop link).? I understand Watson and other behavioral, it is also possible to change human behavior Balahrat. ? In fact, I think that he could no response he wants by controlling the individual's environment generate.? In the mid-twentieth century attracted American psychologist BF Skinner lot of attention thanks to his ideas behavioral, in his second book Walden (1948) Description Skinner how to apply the principles of instrumental conditioning In order to create an ideal society according to the planned decree.
Schools psychology
Algstalt school. ? Means the German word, gestalt , pattern or formula or form. ? Originated this doctrine, the doctrine arose as behavioral, as a reaction to the structuralist school. ? I think the same as Gestalt scientists that humans and other animals see the outside world like a pattern or a structured form of an integrated, not a group of individual sensations. ? For example, the film strip of thousands of individual static images composed. ? However it seems to us punish image of ¬ watch it like a series of continuous movements.? Unlike Slukian Gestalt scientists believe should be the study of behavior as a pattern organizer not integrated set of stimuli and responses individually. ? Expresses adage ¸alkl greater than the sum of its parts • for an important principle of the Gestalt movement.? Founded Gestalt psychology around 1912 by German scientist Max Wertheimer and psychology. ? During the thirties of the twentieth century transport Firtheimer with his two colleagues Gestalt movement to the United States. for more information. ? Analytical psychotherapy. ? This doctrine was established in the late nineteenth century and early twentieth century by Austrian physician Sigmund Freud. ? It is based on the theory that a powerful underground forces, most of which lies in the mysteries of the subconscious mind, are determined by human behavior. ? Freud and psychoanalysis other scientists believe that people, from early childhood, repressing, or expelled from conscious awareness, no desires or needs, is unacceptable to them, or to the community, to the subconscious mind. ? And repressed feelings can create a personality disorder or disruptive behavior for the same or even physical symptoms. ? And Freud's work on the development of several methods that will pay repressed feelings about the world of consciousness, including a method called free association. ? Under this method relaxes the patient and then utter whatever guessed, while the therapist listens, trying to pick up words or expressions reflect the feelings Screened esoteric. ? Psychoanalysts are also trying to interpret dreams, as a reflection of the unconscious motives and tendencies. ? The goal is to understand the patient's feelings pent up and accept help and find ways to address them.






descriptionمقرر المدخل لعلم النفس  Emptyرد: مقرر المدخل لعلم النفس

more_horiz
التحميل

lm_lnfs_mfhwmh_wmjlth_wmdrsh.ppt - 90 KB
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد