مقدمة بواسطة :: علية عبد الرحيم مدني
المشرف :: رقية السيد الطيب


هدفت الدراسة إلى تقنين اختبار اضطراب عجز الانتباه وفرط الحركة (ADHDT) وايجاد الخصائص السيكوماترية واشتقاق المعايير ، على البيئة السودانية ولاية الخرطوم، وتمت عملية التقنين بالمراحل التالية :  استخدم المنهج الوصفي للتوصل إلى نتائج موضوعية للاختبار.  ترجم الاختبار من اللغة الأصل اللغة الإنجليزية إلى اللغة المستهدفة اللغة العربية كما تم ترجمته ترجمة عكسية للتأكد من سلامة اللغة.  تم تعديل الاختبار وذلك بحذف ودمج بعض العبارات في بنود الاختبار الثلاث.  طبق الاختبار على عينة عشوائية بسيطة طبقية وعددها (404) تلميذ وتلميذة من مدارس مرحلة الأساس الفئة العمرية (6-12) سنة ولاية الخرطوم.  أثبتت نتائج الدراسة عن درجات عالية للثبات عن طريق معامل ألفا كرومباخ وقدرها (0.84).  كشفت الدراسة عن درجات عالية للصدق لكل بنود الاختبار بلغ (0.91).  أثبتت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي الذكور والإناث في اختبار اضطراب عجز الانتباه وفرط الحركة.  أثبتت نتائج الدراسة عدم وجود فروقات في مستوى المعايير في ضوء متغيري الجنس والعمر.  تم اشتقاق معايير عامة لاختبار اضطراب عجز الانتباه وفرط الحركة.  تضمنت الدراسة بعض التوصيات والمقترحات كما تضمنت المراجع ثم الملاحق.

This study aims at standardizing Attention Deficit & Hyperactivity Disorder Test (ADHDT) in order to find its psychometric features and to establish some norms for Sudanese environment-Khartoum State. The process of standardization accomplished through the following steps: Descriptive method is applied to reach objective results. The Test translated into Arabic and a reversed translation is also carried out to secure language accuracy. Some items are reformed, merged or deleted from the Test. Stratified random sampling is applied in selecting a sample of (404) pupils of ages (6-14) years from Basic level in Khartoum State. Alpha-Kornbakh correlation coefficient indicated that the reliability of this Test is (0.84), and its validity is (0.91) which are considered statistically reliable and valid. Results also indicated that there is no significant difference in Attention Deficit & Hyperactivity Disorder according gender (male, female). The results also showed that there is no significant difference in norms according to gender and age. General norms are established for Attention Deficit & Hyperactivity Disorder Test (ADHDT). Finally, recommendations and suggestions for further studies, and references were cited at the end of the study