مقدمة بواسطة :: أماني عمر الشيخ محمد
المشرف :: رقية السيد الطيب
هَدَف هذا البحث إلى ايجاد وسيلة تشخيصية غير لفظية وهي : الرسم ، لتشخيص سمة الانبساط من خلال رسومات الأطفال المعاقين عقلياً ، كما هَدَف للكشف عن الفروق في سمة الانبساط بين رسومات الأطفال المعاقين عقلياً ، وغير المعاقين عقلياً ، وأيضاً دراسة الفروق في سمة الانبساط من خلال رسومات الأطفال المعاقين عقلياً التي تُعزى لمتغيري النوع والعمر. ولتحقيق الأهداف ، واختبار الفروض ، استخدمت الباحثة المنهج الوصفي من خلال وسائل ، وأدوات مختلفة لجمع البيانات . تكونت عينة البحث من (120) طفلاً ، منهم (60) طفلاً معاقاً عقلياً (30 ذكور ، و30إناث) ، وهم يتلقون التأهيل بمراكز التربية الخاصة بولاية الخرطوم ، و (60) طفلاً غير معاق عقلياً من مدارس الأساس بمحليات الخرطوم والخرطوم بحري وأمبدة ( 3مدارس بنين و3 مدارس بنات) . استخدمت الباحثة في تحليل البيانات المعالجات الاحصائية . توصل البحث إلى النتائج التالية : 1. يمكن اعتبار الرسم من الأدوات الجيدة لفهم نفسية الطفل ، ومشاعره ، واتجاهاته ، ودوافعه ، لاسيما الطفل المعاق عقلياً ، كما يمكن استخدام الرسم كوسيلة تشخيصية يمكن الاستناد عليها للكشف عن بعض سمات الشخصية للأطفال المعاقين عقلياً ، وغير المعاقين عقلياً . 2 . تتسم رسومات الأطفال المعاقين عقلياً بسمة الانبساط بدرجة دالة احصائياً . 3. لاتوجد فروق ذات دلالة احصائية في سمة الانبساط بين الأطفال المعاقين عقلياً وغير المعاقين عقلياً من خلال رسوماتهم . 4. لاتوجد فروق ذات دلالة احصائية في سمة الانبساط من خلال رسومات الأطفال المعاقين عقلياً تبعاً للنوع . 5. لاتوجد فروق ذات دلالة احصائية في سمة الانبساط من خلال رسومات الأطفال المعاقين عقلياً تبعاً للعمر . وقد أختتم البحث بتصيات اجرائية ومقترحات لبحوث لاحقة ، كما ثبتت الباحثة المصادر والمراجع والملاحق .

The research aims to find a non verbal diagnosis scale, which is Drawing, to diagnosis extroversion trait for mental retarded children through their drawings, the study also aims to: discovering the differences in extroversion trait through drawings between mental retarded children and children who do not have mental retardation, studying the differences in extroversion trait through drawings of mental retarded children according to age and gender variables. To investigate these objectives and to test hypothesises; the descriptive methodology was used and the researcher used different means for data collection. The study sample included of (120) child, (60) of them were mental retarded children (30 males, 30 females) , in rehabilitation centers for special needs in Khartoum State , (60) of children do not have mental retardation, from basic schools in Khartoum State (Khartoum, Khartoum North ,Umbada provinces) (30 of them were males from 3 schools, 30 females from 3 schools) .The sample ages ranged between (6-12) years. The data was analyzed by SSPS. The research concluded the following results: 1) Drawing can be considered as a good scale to understand child’s feelings, attitudes, motivation, especially mental retarded child, also drawing can be used as diagnostic scale for discovering some of personality traits for mental retarded children and children who do not have mental retardation. 2) Extroversion is the general trait which distinguish drawing of mental retarded children. 3) There were no statistical differences in extroversion trait between mental retarded children and children who do not have mental retardation through their drawing. 4) With respect to gender, there were no statistical differences in extroversion trait among mental retarded children through their drawing . 5) With respect to age, there were no statistical differences in extroversion trait among mental retarded children through their drawing. The final section of the research contains: conclusions, recommendations, and future suggestions in the same topic, list of references, sources, and appendixes.