مقدمة بواسطة :: نجدة محمد عبد الرحيم
المشرف :: الزبير بشير طه
إن الهدف الأساسي من هذا البحث هو إيجاد مقياس ذكاء من التراث الإسلامي معتمداً على الخصائص الأساسية لبناء المقاييس . تكون البحث من خمسة فصول ، كل فصل عالج جانب محدد من البحث حيث شمل الفصل الأول المقدمة ، وشمل الفصل الثاني أدبيات الدراسة والدراسات السابقة ، أما الفصل الثالث فقد شمل إجراءات الدراسة التي وضحت خطوات بناء المقياس حتي وصل إلي صورته النهائية . وشمل الفصل الرابع الدراسة الميدانية التي وضحت صدق التكوين الفرضي . ثم شمل الفصل الخامس الخاتمة وأهم النتائج والتوصيات. تم تطبيق المقياس في صورته المعدلة على عينة تم إختيارها عشوائياً من طلبة الجامعات الأربعة المختارة بولاية الخرطوم في التخصصات العلمية والأدبية وللفرق الأولي والنهائية بلغ حجمها 1067 طالباً طالبة . تم التحقق من صدق البناء للمقياس عن طريق معاملات إرتباطات الفقرات بالدرجة الكلية لمقاييسها الفرعية ( البنود ) . وفي ضؤ هذه المعاملات تم تعديل أو حذف لعدد من عبارات المقياس في عدة مراحل متتابعة حتى وصل صورته النهائية وهي 50 سؤال فقط. وحسب الثبات عن طريق معاملات الفاكرونباك وسبيرمان براون وكانت كالآتي (0.92 و 0.84 ) على التوالي . ومن بيانات الدراسة تم إستخراج المؤشرات الإحصائية مثل الوسط الحسابي والإنحراف المعياري ومعامل الالتواء والخطأ المعياري وذلك للدرجات الخام لكل بند من بنود المقياس . كما تم إستخراج الدرجات المعيارية المعدلة ( التائيه ) والمئنيات . وقد تلخصت أهم نتائج الدراسة في الآتي : أكدت النتائج أن كتاب بن الجوزي ( الأذكياء ) يمكن أن يكون مادة ثره لبناء إختبار ذكاء . كشف التحليل العاملي على إرتباط بنود المقياس بعضها مع بعض وفي قدرتها على قياس الذكاء . قنن المقياس وأصبح لديه جداول معيارية بعد تحديد الخطأ المعياري والتحليل العاملي للبنود . بعد تطبيق المقياس على العينة وبعد إجراء الصدق الفرضي لأثر التخصص علمي / أدبي إتضح إن التخصص علمي كان أكثر إحرازاً لاعلى الدرجات بالمقياس المصمم . إتضح بعد إجراء الدراسة أنه ليس هناك فروقاً داله إحصائياً تعزى للنوع ( طلاب ـ طالبات ) . إتضح إن هناك فروقاً داله إحصائياً في درجات الذكاء بين طلاب الفرق الأولى والفرق النهائية في المقياس المصمم .

The objective of this research is to establish an intelligence measurement test based upon Islamic heritage according to the basic characteristics of establishing a measurement test . This research consists of five chapters each of which tackles specific part of this study . Chapter One contains the introduction . Chapter Tow , throws light on the preceeding studies and literature review Chapter Three focuses upon the study procedures , and the steps adopted for establishing measarement . Chapter Four is occupied by the fieldstudy that prove the construct validity . Chapter Five consists of the conclusion , findings and recommendations . The final modifed form of the measurement has been applied to a random sample of about 1067 student taken from four universities in Khartoum State , that’s beside other ceriteria such as sex level and specialization ( art , science ) the validity of measurement construct has been prooved by stating the co -relatives between the total marks and the items provided. In the light of these co – relatives , measarment expression have been altered or omitted at successive stages , till it has arrived at its final from ( 50 questions ) . Reliability has been calculated through Alpha cronobach and Spear Man Brown co – efficient ( 0.92 ) and ( 0.84 ) respectively Study of data provides statistical indicators such as mean , standard deviation and the standard error of the raw scores of each item , in addition to the modified standard degree ( T . score ) and precentile : - The Results obtained confirm that 1bn Aljawzi’s book Al AZKIA represents a rich material for establishing intelligence tests . Factor Analysis discloses correlation among measure – ment items and their ability as to measure intelligence . The measurment has been standardized through schedules After determining the standard error and factor analysis for the items . Following the measurement application upon the sample and after testing the validity construct of specialization influence ( art , science sections ) . It has become clear that the later has scored the highest scores than the former. Following the study, it has become obvious that there’re no statistical data that stress the differences concerning gender . There’re differences in intelligence level , between Ist and final year students as statistically indicated by the data collected. There is statistically significant interaction between education specialization ( Science / arts ) and gender ( male / female ) and the level of learning ( First / Final ) on the steps of every dimension of the intelligence dimension , measured quantitatively in this research .