علم النفس الصحي
مرحبا بك
نتمني ات تجد بالمنتدي مايفيدك واذا رغبت في المشاركة فالتسجيل للمنتدي مفتوح

ولك الشكر


علم النفس الصحي
مرحبا بك
نتمني ات تجد بالمنتدي مايفيدك واذا رغبت في المشاركة فالتسجيل للمنتدي مفتوح

ولك الشكر

علم النفس الصحي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

علم النفس الصحيدخول

الصحة النفسية علم النفس الطب النفسي


descriptionDIAGNOSTIC AND STATISTICAL MANUAL OF MENTAL DISORDERS7 FIFTH EDI T ION DSM-5 EmptyDIAGNOSTIC AND STATISTICAL MANUAL OF MENTAL DISORDERS7 FIFTH EDI T ION DSM-5

more_horiz

DIAGNOSTIC AND STATISTICAL MANUAL OF MENTAL DISORDERS7 FIFTH EDI T ION DSM-5 97808910



Contents
DSM-5 Classification..................................................................xiii
Preface......................................................................................... xli
Section I
DSM-5 Basics
Introduction................................................................................... 5
Use of the Manual........................................................................19
Cautionary Statement for Forensic Use of DSM-5..................... 25
Section II
Diagnostic Criteria and Codes
Neurodevelopmental Disorders.................................................. 31
Schizophrenia Spectrum and Other Psychotic Disorders..........87
Bipolar and Related Disorders.................................................. 123
Depressive Disorders................................................................155
Anxiety Disorders........................................................................189
Obsessive-Compulsive and Related Disorders....................... 235
Trauma- and Stressor-Related Disorders.................................265
Dissociative Disorders..............................................................291
Somatic Symptom and Related Disorders............................... 309
Feeding and Eating Disorders.................................................. 329
Elimination Disorders................................................................355
Sleep-Wake Disorders................................................................361
Sexual Dysfunctions..................................................................423
Gender Dysphoria......................................................................451
Disruptive, Impulse-Control, and Conduct Disorders..............461
Substance-Related and Addictive Disorders........................... 481
Neurocognitive Disorders.......................................................... 591
Personality Disorders................................................................645
Paraphilic Disorders..................................................................685
Other Mental Disorders............................................................ 707
Medication-Induced Movement Disorders
and Other Adverse Effects of Medication............................. 709
Other Conditions That May Be a Focus of Clinical Attention .. 715
Section III
Emerging Measures and Models
Assessment Measures.............................................................. 733
Cultural Formulation..................................................................749
Alternative DSM-5 Model for Personality Disorders................761
Conditions for Further Study.................................................... 783
Appendix
Highlights of Changes From DSM-IV to DSM-5....................... 809
Glossary of Technical Terms.................................................... 817
Glossary of Cultural Concepts of Distress............................... 833
Alphabetical Listing of DSM-5 Diagnoses and Codes
(ICD-9-CM and ICD-10-CM).................................................... 839
Numerical Listing of DSM-5 Diagnoses and Codes
(ICD-9-CM)............................................................................. 863
Numerical Listing of DSM-5 Diagnoses and Codes
(ICD-10-CM)............................................................................877
DSM-5 Advisors and Other Contributors................................. 897
Index........................................................................................... 917

عدل سابقا من قبل health psychologist في الإثنين سبتمبر 29, 2014 3:34 pm عدل 1 مرات

descriptionDIAGNOSTIC AND STATISTICAL MANUAL OF MENTAL DISORDERS7 FIFTH EDI T ION DSM-5 Emptyرد: DIAGNOSTIC AND STATISTICAL MANUAL OF MENTAL DISORDERS7 FIFTH EDI T ION DSM-5

more_horiz
http://adf.ly/URrUR

or

http://adf.ly/URs6V

descriptionDIAGNOSTIC AND STATISTICAL MANUAL OF MENTAL DISORDERS7 FIFTH EDI T ION DSM-5 Emptyرد: DIAGNOSTIC AND STATISTICAL MANUAL OF MENTAL DISORDERS7 FIFTH EDI T ION DSM-5

more_horiz
در اليوم رسمياً الدليل الأمريكي التشخيصي والإحصائي الخامس للاضطرابات النفسية (18/5/2013) وهو نتيجة جهود علمية كبيرة خلال أكثر من عشر سنوات مضت ، وهو يعتبر دليلاً رئيسياً للممارسين العياديين في ميدان الاضطرابات النفسية.

ويتضمن الدليل ثلاثة أقسام:

1- مقدمة ومعلومات واضحة عن كيفية استعمال الدليل.

2- معلومات عن تشخيص الاضطرابات النفسية وتصنفيها.

3- أدوات للتقييم الذاتي ، إضافة للتصنيفات التي تحتاج لدراسة أكثر.

وقد نظمت فصول الدليل بشكل يعكس علاقة الاضطرابات فيما بينها. وخلال كل الدليل قدمت معلومات عن كل الاضطرابات بالنسبة للعمر والجنس والخصائص التطورية . وقد تم إلغاء التصنيف متعدد المحاور مما يلغي الفروق المصطنعة بين الاضطرابات الطبية والنفسية.

ويحتوي الدليل على عدد من الحالات مقارب للحالات المرضية في الدليل الرابع.

وتتضمن التغييرات الكبيرة في عدد من الحالات المحددة مثل:

- التوحد: لدين الآن تشخيص واحد هو اضطراب طيف التوحد. وهو يتضمن أربعة تشخيصات سابقة وهي التوحد – اضطراب أسبرغر- اضطراب الطفولة الانحلالي- اضطراب النمو المتعمم غير المحدد بشكل آخر.

ويتصف اضطراب طيف التوحد أولاً: بنقص في التواصل الاجتماعي والتفاعل الاجتماعي وثانياً:بمحدودية وتكرار السلوك والاهتمامات والنشاطات. وإذا لم يتوفر وجود الصفات السلوكية المذكورة في البند الثاني فإن التشخيص هو اضطراب في التواصل الاجتماعي وليس طيف التوحد.

- نقص الانتباه / فرط الحركة: تم تعديل التشخيص كي يتوافق مع فكرة استمرار الاضطراب لمرحلة الرشد.والتغيير الواضح في التشخيص هو أنه يمكن تشخيص الراشد على أن لديه الاضطراب إذا كان لديه عرض واحد أقل من تشخيصه في مرحلة الطفولة.وهذا يخفف من معايير التشخيص عند الراشدين ولكن في الوقت نفسه تم تشديد التشخيص عندهم من خلال التأكيد على وجود عدة أعراض في أكثر من محيط( ليس فقط في محيط العمل).ولكن هناك أيضاً نوع من التساهل في معيار التشخيص حيث يمكن تشخيص الاضطراب في حال ظهوره قبل عمر12 سنة وليس قبل 7 سنوات كما في السابق.

- اضطراب الشدة عقب الصدمة: هناك تأكيد أكبر على الأعراض السلوكية لهذا الاضطراب..والتشخيص يتضمن أربعة مجموعات من الأعراض، وهي :

استعادة التجربة الصدمية

ازدياد التنبه الفيزيولوجي

التجنب

تغيرات مستمرة سلبية في المزاج والأفكار

- اضطرابات ملحوظة جديدة: مثل اضطراب نوبات الشره الطعامي واضطراب عسر المزاج قبل الدورة الشهرية حيث أصبحا اضطرابين رسميين الآن. واضطراب الادخار أو تجميع الأشياء وعدم الاستغناء عنها ، أصبح اضطراباً مستقلاً عن اضطراب الوسواس القهري وفيه موجودات عضوية وعصبية ويسبب معاناة وتدهوراً كما أنه يمكن أن يستجيب للمداخلات العلاجية.

وبالتأكيد فإن هذا الدليل ربما لا يكون جيداً بما فيه الكفاية.. ولكنه يعكس المعلومات الحالية المتوفرة..

تعليق لي:

من الواضح أن الجهود الكبيرة العلمية التي ارتبطت بإنتاج هذا الدليل تفرض تأثيرها الدعائي والمعنوي والعملي على ممارسة الطب النفسي والعلاج النفسي في مختلف بقاع الأرض ..وبالتأكيد هناك فوائد عديدة لهذا التصنيف من النواحي النظرية والعلمية والبحثية ..ولكن لا بد من التأكيد على نسبية المعلومات المقدمة في هذا التصنيف وعلى أهمية الاطلاع على وجهات نظر نقدية متنوعة له.. ولا يمكن استيراد هذا التصنيف حرفياً وبشكل جامد في ثقافات وبيئات مختلفة .. أو دون تمحيص وبحث ونقد ومزيد من الدراسات.. وتبقى قضايا الممارسة النفسية في العالم الثالث والاختلافات المتنوعة في نوعية الأعراض وتطورها موضوعاً أساسياً لابد من دراسته بشكل علمي مما يمكن أن يضيف إلى معلوماتنا الحالية عن الاضطرابات النفسية.

descriptionDIAGNOSTIC AND STATISTICAL MANUAL OF MENTAL DISORDERS7 FIFTH EDI T ION DSM-5 Emptyرد: DIAGNOSTIC AND STATISTICAL MANUAL OF MENTAL DISORDERS7 FIFTH EDI T ION DSM-5

more_horiz
رابط عليا الارشيف

http://adf.ly/jALzA

descriptionDIAGNOSTIC AND STATISTICAL MANUAL OF MENTAL DISORDERS7 FIFTH EDI T ION DSM-5 Emptyرد: DIAGNOSTIC AND STATISTICAL MANUAL OF MENTAL DISORDERS7 FIFTH EDI T ION DSM-5

more_horiz
ΤΙΊΘ AmGriCSn P s y c h iâ t r i c Association's Diagnostic and Statistical Manual of
Mental Disorders (DSM) is a classification of mental disorders with associated criteria designed
to facilitate more reliable diagnoses of these disorders. With successive editions
over the past 60 years, it has become a standard reference for clinical practice in the mental
health field. Since a complete description of the underlying pathological processes is not
possible for most mental disorders, it is important to emphasize that the current diagnostic
criteria are the best available description of how mental disorders are expressed and
can be recognized by trained clinicians. DSM is intended to serve as a practical, functional,
and flexible guide for organizing information that can aid in the accurate diagnosis and
treatment of mental disorders. It is a tool for clinicians, an essential educational resource
for students and practitioners, and a reference for researchers in the field.
Although this edition of DSM was designed first and foremost to be a useful guide to
clinical practice, as an official nomenclature it must be applicable in a wide diversity of
contexts. DSM has been used by clinicians and researchers from different orientations (biological,
psychodynamic, cognitive, behavioral, interpersonal, family/systems), all of
whom strive for a common language to communicate the essential characteristics of mental
disorders presented by their patients. The information is of value to all professionals
associated with various aspects of mental health care, including psychiatrists, other
physicians, psychologists, social workers, nurses, counselors, forensic and legal specialists,
occupational and rehabilitation therapists, and other health professionals. The criteria
are concise and explicit and intended to facilitate an objective assessment of symptom presentations
in a variety of clinical settings—inpatient, outpatient, partial hospital, consultation-
liaison, clinical, private practice, and primary care—as well in general community
epidemiological studies of mental disorders. DSM-5 is also a tool for collecting and communicating
accurate public health statistics on mental disorder morbidity and mortality
rates. Finally, the criteria and corresponding text serve as a textbook for students early in
their profession who need a structured way to understand and diagnose mental disorders
as well as for seasoned professionals encountering rare disorders for the first time. Fortunately,
all of these uses are mutually compatible.
These diverse needs and interests were taken into consideration in planning DSM-5.
The classification of disorders is harmonized with the World Health Organization's International
Classification of Diseases (ICD), the official coding system used in the United States,
so that the DSM criteria define disorders identified by ICD diagnostic names and code
numbers. In DSM-5, both ICD-9-CM and ICD-IO-CM codes (the latter scheduled for adoption
in October 2014) are attached to the relevant disorders in the classification.
Although DSM-5 remains a categorical classification of separate disorders, we recognize
that mental disorders do not always fit completely within the boundaries of a single
disorder. Some symptom domains, such as depression and anxiety, involve multiple diagnostic
categories and may reflect common underlying vulnerabilities for a larger group
of disorders. In recognition of this reality, the disorders included in DSM-5 were reordered
into a revised organizational structure meant to stimulate new clinical perspectives. This
new structure corresponds with the organizational arrangement of disorders planned for
ICD-11 scheduled for release in 2015. Other enhancements have been introduced to promote
ease of use across all settings:
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد