اهداف الدراسة

.1 التعرف على مستوى كل من الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية والاكتئاب لدى طلاب المرحلة الثانوية المتضررين وغير المتضررين
من السيول بمحافظة جدة.
.2 معرفة العلاقة بين كل من الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية والاكتئاب لدى طلاب المرحلة الثانوية المتضررين وغير المتضررين من
السيول بمحافظة جدة.
.3 التحقق من وجود فروق في كل من الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية والاكتئاب , ترجع إلى حالة الطالب)متضرر غير متضرر( –
وإلى التخصص علمي شرعي
.4 إمكانية التنبؤ بالاكتئاب من خلال كل من الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية لدى طلاب المرحلة الثانوية المتضررين وغير
المتضررين من السيول بمحافظة جدة.
استخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي المقارن.
تم إجراء الدراسة على عينة قدرها ) 412 ( طالباً, منهم ) 201 ( طالباً من الطلاب المتضررين من السيول, و) 211 ( طالباً من غير المتضرر ين
من طلاب المدارس الثانوية بمحافظة جدة.
الادوات

مقياس الصلابة النفسية. إعداد: مخيمر) 2011 م(. مقياس المساندة الاجتماعية. أعداد الباحث) 2011 م(. 3 مقياس الاكتئاب. -
إعداد الدليم وآخرون) 1993 م(.
الأساليب الإحصائية المستخدمة: تم استخدام معاملات ارتباط بيرسون, واختبار )ت() T.test (, وتحليل الانحدار المتعدد بطريقة ) Stepwise .)
1 كان مستوى الصلابة النفسية لدى المتضررين متوسطاً حيث تراوحت الاستجابات بين ) 108 87 ( بمتوسط قدره) 99.91 (, وأن أكثر أبعاد الصلابة - -
.) النفسية تأثيرا لدى المتضررين هو الالتزام ثم التحدي ثم التحكم, كما كان مستوى الصلابة النفسية لدى غير المتضررين متوسطاً بمقدار ) 103.07
2 كان مستوى المساندة الاجتماعية لدى المتضررين متوسطا حيث تراوحت الاستجابات بين ) 87 78 ( للطلاب المتضررين, وأن أكثر أبعاد المساندة - -
الاجتماعية تأثيرا لدى المتضررين هو بعد المساندة الاجتماعية من قبل الأسرة ثم بعد المساندة الاجتماعية من قبل الأصدقاء ثم بعد الشعور بالرضا الذاتي
عن المساندة الاجتماعية ثم بعد المساندة الاجتماعية من قبل الحكومة, كما كان مستوى المساندة الاجتماعية متوسطاً لدى غير المتضررين حيث تراوحت
الاستجابات بين ) 87 78 ( وكان للأبعاد الترتيب نفسه. -
3 كان مستوى الاكتئاب متوسطاً لدى المتضررين بمتوسط ) 112.97 (, وكذلك لدى غير المتضررين بمتوسط) 111.09 ( لصالح الطلاب المتضررين. -
4 توجد علاقة إرتباطية موجبة دالة إحصائيا عند ) 0.07 ( بين درجات طلاب المرحلة الثانوية المتضررين وغير المتضررين من السيول على مقياس الصلابة -
النفسية وبين درجاتهم على مقياس المساندة الاجتماعية.
7 لا توجد علاقة إرتباطية ذات دلالة إحصائية بين درجات طلاب المرحلة الثانوية المتضررين وغير المتضررين من السيول على مقياس الصلابة النفسية -
وبين درجاتهم على مقياس الاكتئاب.
0 توجد علاقة إرتباطية سالبة دالة إحصائيا بين درجات طلاب المرحلة الثانوية المتضررين وغير المتضررين من السيول على مقياس المساندة الاجتماعية -
وبين درجاتهم على مقياس الاكتئاب.
8 توجد فروق ذات دلاله احصائية بين متوسطات درجات طلاب المرحله الثانوية على أبعاد الصلابة النفسية ودرجته الكلية ترجع لحالة الطالب )متضرر -
غير متضرر( لصالح الطلاب غير المتضررين.
7 لا توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطات درجات طلاب المرحلة الثانوية المتضررين وغير المتضررين على مقياس الصلابة النفسية ترجع لمتغير -
التخصص الدراسي )شرعي طبيعي(.
9 توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطات درجات طلاب المرحلة الثانوية على مقياس المساندة الاجتماعية ترجع لحالة الطالب )متضرر غير -
متضرر( لصالح الطلاب غير المتضررين.
10 لا توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطات درجات طلاب المرحلة الثانوية المتضررين وغير المتضررين على مقياس المساندة الاجتماعية ترجع -
لمتغير التخصص الدراسي )شرعي طبيعي(.
11 توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطات درجات طلاب المرحلة الثانوية على مقياس الاكتئاب ترجع لحالة الطالب )متضرر غير متضرر( -
لصالح الطلاب المتضررين.
12 لا توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطات درجات طلاب المرحلة الثانوية المتضررين وغير المتضررين على مقياس الاكتئاب ترجع لمتغير -
التخصص الدراسي )شرعي طبيعي(.
13 يمكن التنبؤ بالاكتئاب من خلال المساندة الاجتماعية فقط لدى طلاب المرحلة الثانوية المتضررين وغير المتضررين من السيول بمحافظة جدة. -
في ضوء ما توصلت إليه نتائج الدراسة الحالية فإن الباحث يوصي بما يلي:
1 إعداد البرامج الإرشادية لرفع مستوى الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية وتعزيزها لدى الطلاب المتضررين وغير المتضررين. -
2 تقديم دورات تدريبية في مهارات التخلص من الضغوط للطلاب المتضررين. -
3 التوسع في خدمات المساندة الاجتماعية وخاصة الحكومية في المناطق المتضررة حتى توفر للطلاب المتضررين البيئة الآمنة التي تحفظ لهم استقراراهم -
النفسي.
4 تشكيل لجان تطوعية دائمة بجهود الشباب الذي بادروا بها برعاية مؤسسات اجتماعية.



ABSTRACT
Title: Hardiness and social support and depression among a sample of high school students affected and non affected by the floods in Jeddah. Objectives: 1. Identify the level of hardness psychological and social support and depression in high school students affected and is affected by the floods in Jeddah. 2. Know the relationship between each of the hardness psychological and social support and depression in high school students affected and is affected by the floods in Jeddah. 3. Check for differences in both hardness psychological and social support and depression, due to student status (affected - not affected) and specialization (scientific - illegal). 4. Predictability of depression through all of the mental strength and social support to high school students affected and is affected by the floods in Jeddah. Approach to the study: The researcher used the descriptive method a linking comparative. Sample: The study was conducted on a sample of (412) students, of whom (201) students from the students affected by the floods, and (211) students from non-affected yen, high school students in Jeddah. Tools: 1 - measure mental toughness. Prepared by: Mukhaimar (2011) .2 - a measure of social support. Researcher (2011). 3 - a measure of depression. The preparation of the Dulaimi et al (1993). Statistical methods used: the use of Pearson correlation coefficients, and test (T) (T.test), and multiple regression analysis in a way (Stepwise). Results: 1 - The level of mental toughness affected average responses ranged between (78-107) with an average of (99.91), and that more dimensions of the psychological impact toughness of those affected is a commitment to challenge and then control, as was the level of mental toughness is affected by moderate (103.68) . 2 - The level of social support affected the average responses ranged between (57-78) for students affected, and that more dimensions of social support is affected by the impact of social support after by the family and then of social support by friends and then feel good about self-support social, and social support after by the government, as was the average level of social support is affected by the responses ranged between (57-78) and had the dimensions of the same order. 3 - The average level of depression affected the average (112.95), as well as in non-affected average (111.09) for the affected students. 4 - There is a positive correlation statistically significant at (0.05) between the degree of high school students affected and is affected by the floods on the scale of hardness between the psychological and grades on a scale of social support. 5 - There is no relationship statistically significant correlation between the degree of high school students affected and is affected by the floods on the scale of hardness between the psychological and grades on a scale of depression. 6 - There is a negative correlation between the degree of statistically significant high school students affected and non affected by floods on a scale of social support and their grades on a scale of depression. 7 - no statistically significant differences between the average degrees of high school students on the dimensions and degree of mental toughness was attributed to the college student status (injured party is harmed) in favor of students is affected. 8 - There are significant statistical differences between mean scores of high school students affected and non affected the psychological scale rigidity due to the variable area of study (normally illegal) for the benefit of students of specialization (naturally). 9 - There are significant statistical differences between mean scores of high school students on a scale of social support due to student status (injured party is harmed) in favor of students is affected. 10 - There are no significant statistical differences between mean scores of high school students affected and non affected on a scale of social support due to the variable area of study (normally illegal). 11 - There are significant statistical differences between mean scores of high school students on a scale of depression due to student status (affected non-affected) for the affected students. 12 - There are no significant statistical differences between mean scores of high school students affected and non affected on a scale of depression due to the variable area of study (normally illegal). 13 - can predict depression through social support only among high school students affected and is affected by the floods in Jeddah. Recommendations: In light of the findings of the results of the present study, the researcher recommends the following: 1 - Preparation of extension programs to raise the hardness level of psychological and social support and promotion of students affected and non affected. 2 - Provide training in the skills to get rid of the pressure for students affected. 3 - expansion of the social support services, especially government in the affected areas to provide a safe environment Atalab affected by them Astaqrariham mental reservation. 4 - the formation of permanent committees of voluntary efforts of young people who took the initiative under the auspices of


التحميل للرسالة كاملة

مركز الخليج

http://adf.ly/MSAFg
ميديافير
http://adf.ly/MSASH