بحـث
نتائج البحث
بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
تدفق ال RSS

Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 

شاطر
اذهب الى الأسفل
Admin
عدد المساهمات : 4555
تاريخ التسجيل : 11/10/2012
العمر : 36
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضوhttp://psycho.sudanforums.net

واقع البيئـة المدرسية وعلاقتها بالتوافق المهني وبعض المتغيرات الديموغرافية دراسة ميدانية بوحدة الكاملين الإدارية، ولاية الجزيرة، السودان (2017)

في الأربعاء أكتوبر 10, 2018 9:40 am
واقع البيئـة المدرسية وعلاقتها بالتوافق المهني وبعض المتغيرات الديموغرافية دراسة ميدانية بوحدة الكاملين الإدارية، ولاية الجزيرة، السودان (2017)
يوســف, درداء يوسـف محمد
العملية التعليمية من العمليات التي تتطلب الوقوف على كثير من جوانبها ، ومن بين أكثر الجوانب أهمية بيئة التعليم، لما لها من دور في كثير من أنشطة الإنسان، لذا هدفت الدراسة للتعرف على واقع البيئة المدرسية وعلاقتها بالتوافق المهني لمعلمي المرحلة الثانوية بوحدة الكاملين الإدارية ، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الإرتباطي، تكون مجتمع الدراسة من معلمي المرحلة الثانوية بوحدة الكاملين الإدارية (323) معلماً ومعلمة وتم إختيار عينة الدراسة من المجتمع بالطريقة العشوائية البسيطة(85 )، واستخدم مقياس البيئة المدرسية والتوافق المهني كأداة لجمع المعلومات، كما استخدم برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الإجتماعية (SPSS) لتحليل البيانات. توصلت الدراسة إلى أن مستوى البيئة المدرسية بمحلية الكاملين بدرجة متوسطة. السمة العامة للتوافق المهني لدى معلمي المرحلة الثانوي بوحدة الكاملين بدرة منخفضة. مستوى البيئة المدرسية بمحلية الكاملين بدرجة متوسطة. وجود علاقة ارتباطية موجبة بين البيئة المدرسية والتوافق المهني لمعملي المرحلة الثانوية بوحدة الكاملين الإدارية. وجود فروق ذات دلالة إحصائية في إستجابات المعلمين حول البيئة المدرسية بالمرحلة الثانوية بوحدة الكاملين الإدارية تبعاً للنوع (ذكر/أنثى) لصالح أنثى توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات المعلمين حول البيئة المدرسية بالمرحلة الثانوية بوحدة الكاملين الإدارية تبعاً للمؤهل (تربوي/غير تربوي) لصالح تربوي.وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات المعلمين حول البيئة المدرسية بالمرحلة الثانوية بوحدة الكاملين الإدارية تبعاً للخبرة (1- 5 سنوات/6– 10 سنة /11 سنة فأكثر) لصالح 11 سنة فأكثر وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق المهني للمعلمين بالمرحلة الثانوية بوحدة الكاملين الإدارية تبعاً للنوع ( ذكر/ أنثى )، لصالح أنثى. وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق المهني للمعلمين بالمرحلة الثانوية بوحدة الكاملين الإدارية تبعاً للمؤهل (تربويي/ غير تربوي) لصالح تربوي. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية فـي التوافق المهني للمعلمين بالمرحلة الثانوية بوحدة الكاملين الإدارية تبعاً للخبرة. لصالح 11 سنة فأكثر. أوصت الدراسة بتكثيف الاهتمام بالبيئة المدرسية وتحسينها وإكمال النقص في المعينات. والوقوف على أسباب عدم توافق المعلمين من الذكور مع البيئة المدرسة. الاعتماد على توظيف المعلمين من كليات التربية والمعاهد التربوية المتخصصة في هذا المجال الاستفادة من الخبرات الطويلة في إكساب المهارات التوافقية بين المعلمين من خلال الدروات التدريبية. تهية المعلم نفسياً أو روحيا أو إجتماعيا، تهيئة كاملة، وتشجيعه على حب مهنته.الاعتماد على البناء النفسي الأكاديمي عند توظيف المعلمين وإدارج مناهج تربوية تخحصص لهم بكليات التربية.
Admin
عدد المساهمات : 4555
تاريخ التسجيل : 11/10/2012
العمر : 36
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضوhttp://psycho.sudanforums.net

رد: واقع البيئـة المدرسية وعلاقتها بالتوافق المهني وبعض المتغيرات الديموغرافية دراسة ميدانية بوحدة الكاملين الإدارية، ولاية الجزيرة، السودان (2017)

في الأربعاء أكتوبر 10, 2018 9:40 am
Actuality of School Environment and its Relished with Vocational adjustment and some demographic Variables: A field Study in Al-Kamileen administrative unit, Gezira State, Sudan (2017)
Darda Yousif Mohammed Yousif
Abstract
The study aims at identifying the reality of the school environment and its relation to the professional compatibility of secondary school teachers. The study used the descriptive method. The population of the are teachers of secondary school in the kamleen administrative unit (323) teachers.The sample of the study has been chosen randomly (85) The questionnaires of school environment and Vocational Compatibility are used as a tool of the study in collecting information, The (SPSS program Statistical Package for Social Sciences was used to analyze the data. The study found that The level school environment in Kamleen school is medium The general of Vocational Compatibility Among Secondary School Teachers is low. There is a positive correlation between the school environment and the professional compatibility of secondary school students. There are statistically significant differences in the responses of teachers about the school environment in the secondary level in the administrative unit by gender (male/ female) for female. There are statistically significant differences in the teachers' responses about the school environment in the secondary level in the administrative unit according to the qualification (educational/ non-educational) There are statistically significant differences in the responses of teachers about the school environment in the secondary stage in the administrative unit according to the experience (1-5 years / 6-10 years/11 years and above). For the benefit of 11years and more there are statistically significant differences in the professional compatibility of teachers Secondary level in administrative unit according to gender (male/ female), in favor of female. The existence of statistically significant differences in the professional compatibility of secondary school teachers in the administrative unit according to the qualification (educational / non-educational) for educational benefit. And the existence of statistically significant differences in the professional compatibility of secondary school teachers in the administrative unit according to experience. For 11 years and more. The study recommended intensifying the interest in the school environment and improving it and completing the shortage of aids. And to find out the reasons for the incompatibility of male teachers with the school environment. Relying on the recruitment of teachers from the faculties of education and specialized educational institutions in this field to benefit from the long experience in providing the skills of compatibility among teachers through training courses. The teacher should be prepared to prepare a spiritual and social spirit and encourage him to love his profession. Dependence on the psychological construction when employing teachers and the inclusion of educational curricula to be allocated to them in the faculties of education. And by taking advantage of the teachers' long experience in breaking down the professional pressure of teachers.
Admin
عدد المساهمات : 4555
تاريخ التسجيل : 11/10/2012
العمر : 36
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضوhttp://psycho.sudanforums.net

رد: واقع البيئـة المدرسية وعلاقتها بالتوافق المهني وبعض المتغيرات الديموغرافية دراسة ميدانية بوحدة الكاملين الإدارية، ولاية الجزيرة، السودان (2017)

في الأربعاء أكتوبر 10, 2018 9:41 am
الرجوع الى أعلى الصفحة
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى