أ.م.د. الطاف ياسين خضر / طالبة الماجستير . ابتسام سعيد أحمد
جامعة بغداد / كلية التربية للبنات / قسم رياض الاطفال

ملخص البحث

يسعى البحث الى قياس الخوف الاجتماعي لدى اطفال الرياض والتعرف الى الفروق بين
الذكور والاناث وبين اطفال الروضة والتمهيدي في الخوف الاجتماعي . وقد تثبتت
الباحثتان من صدق مقياس الخوف الاجتماعي بعد صياغة فقراته ( ٤٣ ) فقرة، وعرضه
على مجموعة من الخبراء،وقد ثبت صلاحيته بعد اجراء بعض التعديلات، فبلغ عدد
فقراته بصورته النهائية ( ٢٩ ) فقرة. وتم التحليل الاحصائي للفقرات بوساطة القوة
التمييزية، فتبين ان جميع الفقرات مميزة ودالة احصائياً، كذلك ايجاد علاقة درجة الفقرة
بالدرجة الكلية. وتم التأكد من ثبات المقياس بطريقة اعادة الاختبار، اذ بلغ معامل الثبات
٠,٨٨ ) وهو معامل ثبات جيد. ثم طبق المقياس على عينة عددها ( ١٥٠ ) طفلاً من أطفال )
الرياض اختيروا بالطريقة العشوائية البسيطة، وقد توصل البحث الى النتائج الاتية:
١- ان أطفال الرياض لديهم خوف اجتماعي.
٢- لايوجد فرق ذو دلالة احصائية بين الذكور والاناث في الخوف الاجتماعي.
٣- ان أطفال مرحلة الروضة اكثر خوفاً اجتماعياً من أطفال مرحلة التمهيدي.
ثم تقدمت الباحثتان بمجموعة من التوصيات والمقترحات.

Abstract
The research seeks to measure stigma on the children of kindergarten
and get to know the differences between males and females and between
kindergarten and preschool in social fear. Has been verified by the
researcher was true scale of social fear after the drafting of paragraphs
(43) items, and display it on a group of experts , has proven its validity
after some amendments , bringing the number of paragraphs in its final
form (29) items . was statistical analysis of the paragraphs of the
brokered power-discriminatory , it is clear that all paragraphs distinct and
statistically significant, as well as to find a relationship degree of paraclass
items consistency . was to ensure the stability of the scale in a retest
, as the stability coefficient ( 88.0) , the reliability coefficient is good
. and then apply the scale to a sample number is (150) children from
kindergarten were chosen randomly , the simple, research has come to
the following results:
1 - The children of kindergarten to have a social fear.
2 - There is no statistically significant difference between males and
females children in the social fear.
3 - The kindergarten children more socially for fear of the children of the
preliminary stage.
The researcher then made a series of recommendations and proposals.