محمد جدوع أبو يوسف
اشراف
الدكتور / سمير قوته


فهرس المحتويات
1. إهداء............................................................................................ ت
2. شكر وتقدير...................................................................................... ث
3. فهرس المحتويات................................................................................. ج
4. قائمة الجداول..................................................................................... ذ
5. قائمة الأشكال..................................................................................... ر
6. قائمة الملاحق..................................................................................... ز
الفصل الأول ( مشكلة الدراسة، وأهدافها، وأهميتها )
1. المقدمة........................................................................................... 2
2. مشكلة الدراسة.................................................................................... 6
3. مبررات الدراسة.................................................................................. 6
4. أهداف الدراسة.................................................................................... 7
5. أهمية الدراسة..................................................................................... 8
6. مصطلحات الدراسة............................................................................... 9
7. حدود الدراسة................................................................................... 11
الفصل الثاني ( الإطار النظري للدراسة )
المبحث الأول: الإرشاد النفسي.
1. مقدمة........................................................................................... 13
2. تعريف الإرشاد النفسي.......................................................................... 14
3. مفاهيم عامة لها علاقة بالإرشاد النفسي.......................................................... 17
4. تاريخ الإرشاد النفسي ومراحل تطور
5. الحاجة للإرشاد النفسي.......................................................................... 21
6. أهداف الإرشاد النفسي........................................................................... 24
7. مناهج الإرشاد النفسي........................................................................... 30
8. مبادئ الإرشاد النفسي........................................................................... 33
9. مسلمات الإرشاد النفسي......................................................................... 35
10 . أسس الإرشاد النفسي.......................................................................... 37
11 . مجالات الإرشاد النفسي........................................................................ 44
12 . أدوات الإرشاد النفسي.......................................................................... 53
13 . طرق الإرشاد النفسي.......................................................................... 60
14 . عملية الإرشاد النفسي.......................................................................... 68
15 . نظريات الإرشاد النفسي....................................................................... 71
المبحث الثاني: المرشد النفسي و المهارات الإرشادية.
1. مقدمة........................................................................................... 86
2. تعريف المرشد النفسي........................................................................... 87
3. خصائص المرشد النفسي........................................................................ 88
4. كفايات المرشد النفسي........................................................................... 91
5. مهام المرشد النفسي............................................................................. 93
6. أخلاقيات المرشد النفسي......................................................................... 95
7. الصعوبات التي تواجه المرشد النفسي في العملية الإرشادية...................................... 99
8. تعريف المهارة الإرشادية...................................................................... 100
9. المهارات الإرشادية............................................................................ 102
10 . تعقيب عام على الإطار النظري.............................................................. 124
الفصل الثالث ( الدراسات السابقة )
1. الدراسات المتعلقة بالإرشاد النفسي وبرامجه. .................................................. 128
2. الدراسات المتعلقة بالمرشد النفسي وأدائه ودوره وتنمية قدراته.................................. 134
3. دراسات تتعلق بتنمية المهارات وتطويرها بشكل عام. ......................................... 143
4. تعقيب على الدراسات السابقة. ................................................................ 153
5. تعليق عام على الدراسات السابقة. ............................................................. 164
الفصل الرابع ( إجراءات الدراسة )
1. مقدمة......................................................................................... 168
2. فروض الدراسة............................................................................... 168
3. منهج الدراسة.................................................................................. 169
4. مجتمع الدراسة................................................................................ 169
5. عينة الدراسة.................................................................................. 170
6. أدوات الدراسة................................................................................. 171
7. البرنامج التدريبي لتنمية المهارات الإرشادية................................................... 172
8. خطوات الدراسة............................................................................... 202
9. الأساليب الإحصائية............................................................................

ABSTRACT
The aim of the current study is to recognize the counseling skills that psychocounselors
have in UNRWA schools in the GAZA Strip and to recognize how
effective a suggested training programme to improve the counseling skills that
psycho-counselors have in UNRWA schools is and the relation between that and
some changes such as { gender – specialization – experience - university} where
the study tried to answers the following questions :
1. What extent are the counseling skills available at psycho-counselors in
UNRWA schools in the GAZA strip?
2. How effective is the suggested training programme in improving the
counseling skills that psycho- counselors have in UNRWA schools in the
GAZA strip?
3. Are there significant statistical differences in the pre-test of the counseling
skills that counselors have and the post-test one due to the change of the
gender?
4. Are there significant statistical differences in the pre-test of the counseling
skills that counselors have and the post-test one due to the change of the
specialization { psychology – others specializations }?
5. Are there significant statistical differences in the pre-test of the counseling
skills that counselors have and the post-test one due to the change of the
experience { more than 4 year – less than that }?

6. Are there significant statistical differences in the pre-test of the counseling
skills that counselors have and the post-test one due to the change of the
university {Islamic University – others }?
To answer there questions, the researcher has chosen a random sample of
eleven male and female counselors. There were videoed while were carrying
out counseling interviews with counseled people to identity the level of
counseling skills they have. These videos were judged by psychological health
and psychological counseling specialists, this application was a pre-test. After
that the training programme of developing the counseling skills, was applied.
One again the psycho-counselors were videoed while they were counseling
interviews, with other counseled people. This application was a post-test to
identity the level of their counseling skills. The researcher has used the
percentages and { T. test } to identity the effectiveness of the training
programme and to identity the psycho-counselors level of counseling skills, and
there relation to gender, , specialization, experience and graduation university.